Warunki zwrotu określone są na dwóch podstawach prawnych – pierwsza to ustawa o prawach konsumenta, a druga to warunki jakie zawarte są w umowach gwarancyjnych konkretnych towarów.

O tym czy pełnowartościowy towar może zostać zwrócony, decyduje sprzedawca. Jeśli w czytelnym miejscu w sklepie stacjonarnym umieszczona jest informacja, że towary zakupione w tym sklepie nie podlegają zwrotowi, to prawo stoi za sprzedawcą i klient bez zgody sklepu wcześniej zakupionego tam towaru zwrócić niestety nie może. Warto podkreślić, że dotyczy to towaru pełnowartościowego, czyli bez żadnych wad oraz towaru przecenionego, ale tylko wtedy, jeśli reklamowane uszkodzenie nie było przyczyną tej przeceny. Na szczęście w zdecydowanej większości sklepów może bez przeszkód zwracać towar nawet do 30 dni.

 

Inaczej się sprawa ma z reklamacją. Reklamacji podlega towar ujawniający jakieś wady, których albo nie zauważyliśmy przy zakupie, albo ujawniły się one już w trakcie użycia. Są trzy warunki niezgodności towaru z umową- są to po pierwsze wady fabryczne ( na przykład nierównej długości rękawy itp.), następnie chodzi o brak jakiegoś elementu wyposażenia ( np. brak ładowarki w telefonie, czy brak jakiegoś kabla czy prostownika), oraz niezgodność opisu towaru ze stanem faktycznym ( np. koloru, czy składu materiału).

 

Wyżej wymienione warunki mają też zastosowanie w przypadku zakupu towaru przecenionego. Funkcjonuje przekonanie, że towar przeceniony nie podlega reklamacji. Nie jest to prawdą- towary przecenione podlegają reklamacji na takiej samej zasadzie jak towary nieprzecenione- wyjątkiem jest sytuacja, jeśli sprzedawca przeceni towar z powodu jakieś wady ( na przykład skaza na materiale ), wtedy ta właśnie wada nie stanowi podstawy do reklamacji. Natomiast jeśli sprzedawca robi wyprzedaże pełnowartościowego towaru ( np. wyprzedaże sezonowe), czy wyprzedaje końcówki serii, wówczas towar może być reklamowany i reklamacja musi być rozpatrzona w ustawowym terminie.

Reklamację składa się na piśmie w sklepie w którym towar był zakupiony. Czas na złożenie reklamacji to dwa lata od jego zakupu, ale informacja o wadzie towaru powinna być podana sprzedawcy w ciągu dwóch miesięcy od jej zauważenia. W reklamacji trzeba podać przyczynę roszczenia i koniecznie określić czego konkretnie oczekuje się od sprzedawcy ( zwrot pieniędzy, wymiana na nowy, naprawa). Trzeba pamiętać, że w przypadku towaru przecenionego, możemy oczywiście liczyć tylko na taką sumę zwrotu,jaką faktycznie zapłaciliśmy za towar) . Do zgłoszenia reklamacyjnego koniecznie trzeba dołączyć ksero dowodu zakupu. Sprzedawca ma czternaście dni na rozpatrzenie reklamacji, jeśli nie dotrzyma terminu, musi zwrócić pieniądze za towar.

W przypadku zakupu towaru przez internet, na zwrot mamy zawsze czternaście dni od daty odebrania zamówionej przesyłki.

Prawo konsumenckie stanowi, że zarówno przy zwrocie towaru, jak przy jego reklamacji oryginalne opakowanie nie jest warunkiem koniecznym, bo przedmiotem reklamacji nie jest opakowanie tylko wadliwy produkt.

Categories:

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *