Czy można reklamować towar kupiony za granicą ?

W globalnym świecie zakupy można robić wszędzie. Duże sklepy internetowe też mają charakter globalny, więc jeśli tylko dajemy dobie radę przy obsłudze komputera i umiemy zapłacić przez internet (a możemy skorzystać z bardzo wielu bezpiecznych i szybkich form płatności internetowych ) ) to zrobienie zakupów w Unii Europejskiej, w Ameryce, Azji, to łatwizna. Oczywiście w Unii Europejskiej gdzie funkcjonuje wspólny rynek oparty na wspólnych podstawach prawnych, zakupy są o wiele prostsze – bo przede wszystkim nie ma żadnych barier celnych, w dużej części obowiązuje wspólna waluta, no i tak zwane przepisy ochrony konsumenta są we wszystkich dwudziestu ośmiu krajach wspólnoty takie same. Przepisy zaś stanowią, że bez względu na to, czy towar został zakupiony przez internet, czy w sklepie stacjonarnym, jeśli jest to teren Unii Europejskiej, to przez minimum dwa lata towar jest objęty bezprawną gwarancją. Są kraje w których ten okres ochrony gwarancyjnej jest dłuższy, na przykład w Wielkiej Brytanii to aż sześć lat, a w Szwecji trzy lata. Decydując się na zakupy na terenie Unii Europejskiej nie ryzykujemy wiele, gwarancja ma zasięg ogólnoeuropejski i dochodzenie swoich praw może odbywać się też na terenie naszego kraju, a w razie jakichkolwiek problemów można się zwrócić do pomoc do europejskiej instytucji zajmującej się takimi sprawami, czyli do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

O wiele gorzej sprawy się mają, jeśli towar zakupiony jest poza terenem Unii Europejskiej, bo praktycznie w każdym kraju są inne rozwiązania konsumenckie .

Polacy dość często decydują się na przykład na zakupy elektroniki w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, bo jest tam o prawie 35% tańsza niż w naszym kraju. Wprawdzie trzeba jeszcze naliczyć cło ( towary amerykańskie objęte są stawkami taryf celnych od zera do nawet kilkunastu procent ), ale akurat na elektronikę jest stawka zerowa, więc praktycznie trzeba doliczyć jedynie koszty przesyłki. Niestety większość amerykańskich towarów ma gwarancję działającą jedynie na terenie USA, więc de facto gwarancji nie ma. Jednak wielkie renomowane firmy wyszły naprzeciw oczekiwaniom klientów spoza USA i objęły sprzęt elektroniczny tak zwaną world guarantee ( czyli światową gwarancją) , która pozwala w serwisach firmy na terenie Polski naprawiać bezpłatnie wadliwy sprzęt.

Oto warunki gwarancyjne kilku ważnych producentów elektroniki:

Lenovo – chińska firma objęła najszerszą ochroną swoich klientów, bezpłatna gwarancja tych produktów obejmuje praktycznie cały świat, więc nie będzie problemu również w Polsce

LG – koreański producent objął dwuletnią gwarancją wszystkie swoje produkty zakupione na terenie Unii Europejskiej

Samsung – firma honoruje polskie warunki gwarancyjne, czyli jej sprzęt jest objęty gwarancją przez dwa lata

Apple – na terenie Unii Europejskiej dwuletnia gwarancja obejmuje komputery i tablety, ale nie iPhony .

 

Kupując za granicą musimy liczyć się z większymi problemami reklamacyjnymi, niż na terenie kraju i UE, ale trzeba pamiętać, że w każdym kraju warunkiem niezbędnym rozpatrzenia reklamacji jest posiadanie dowodu zakupu.

Powiązane artykuły