Fakty i mity towarzyszące zakupom przez internet

Handel internetowy ma się świetnie i ciągle rośnie, ale jest jednak dość spora grupa klientów, którzy mają komputer i dostęp do sieci, ale obawiają się robienia zakupów w e sklepach. Rzeczywiście funkcjonuje klika mitów, opartych częściowo na faktach, które utwierdzają w obawach wahającą się ciągle część potencjalnych klientów.

Oto wytłumaczenie kilku najważniejszych obaw.

 

Kupując w e sklepach łatwiej o oszustwo niż w tradycyjnych sklepach

Niewątpliwie w internecie oszustwa się zdarzają trochę częściej. Przyczyn jest wiele ( bardzo skomplikowane techniczne rozwiązania programowe, czyli wieczny wyścig pomiędzy hakerami, a osobami dbającym o bezpieczeństwo, sprzyjają jednak tym pierwszym), ale pierwszą i najważniejszą przyczyną jest niezachowanie przez kupujących podstawowych reguł bezpieczeństwa w sieci. Nie są to sprawy trudne, ale konieczne, bo bez ich przestrzegania narażamy swoją tożsamość i swoje bezpieczeństwo finansowe. Przede wszystkim trzeba zawsze dobrze sprawdzić dane sprzedawcy( nazwa, dokładny adres, telefon, mail ) oraz opinie na jego temat. Drugi warunek to sprawdzenie, czy transakcja będzie dokonywała się na specjalnym , zaszyfrowanym połączeniu SSL. Dość łatwo sprawdzić taki adres oraz znak kłódki umieszczany zazwyczaj w roku ekranu. W zależności od tego jaką formę płatności wybierzemy, podlegamy nieco innym regułom bezpieczeństwa. Trzeba ściśle trzymać się instrukcji, nigdy nie podawać swoich danych wrażliwych i haseł. Bardzo wygodna i bezpieczna pod wieloma względami jest stosowana przy płatności kartą procedura chargeback. Dzięki niej zawsze odzyskamy pieniądze za nieotrzymaną lub niedobrze wykonaną usługę, czy wadliwy towar i stanie się tak nawet wtedy, kiedy na przykład mamy opłaconą wycieczkę, a biuro podróży w międzyczasie upadnie.

 

Trzeba bardzo długo czekać na zamówiony towar

Trudno zaprzeczać faktom, że są okresy w roku dość wzmożonych obrotów, gdzie czekanie może się wydłużyć, ale tez prawda jest taka, że na zdecydowaną większość zamówionych przesyłek czeka się dobę lub najwyżej dwie. Poza tym jakość przesyłek kurierskich jest dobra, a w zaawansowanej fazie testów są całkiem nowe, jeszcze szybsze i jeszcze tańsze metody dostarczania przesyłek.

 

Zwroty w sklepach internetowych są trudniejsze niż w tradycyjnych

W tym przypadku, trzeba jasno powiedzieć, że nie jest to prawda. Jest odwrotnie. O przyjęciu pełnowartościowego towaru w sklepie stacjonarnym zawsze decyduje sprzedawca, natomiast w sklepach internetowych mamy gwarancję zwrotu towaru bez podania przyczyny przez 14 dni od daty otrzymania przesyłki.

 

Reklamacja jest trudniejsza w sieci niż w realu

Nie ma różnic pomiędzy reklamacją w sieci i w realu. W jednym i w drugim przypadku trzeba dokonać zgłoszenia reklamacyjnego w przepisowym terminie, czyli dwa lata od daty zakupu, a na rozpatrzenie reklamacji sprzedawca ma dwa tygodnie.

 

Powiązane artykuły